baby and big sisters

Kā veicināt bērna ēstgribu?

Gandrīz ikkatram no mums ir nācies sastapties ar izvēlīgu ēdāju – vai nu mazotnē paši esam tādi bijuši, vai arī savās un apkārtējo mājās aug ķipars, kam ir ļoti konkrētas prasības ēdienam. Bērniem mēdz būt raksturīga samazināta apetīte un kāre tikai uz noteiktiem ēdieniem, tomēr vajadzētu pievērst uzmanību, lai bērna svars nebūtu zemāks par to, kāds ieteicams viņa augumam, kā arī apdomāt, vai ar uzturu tiek uzņemtas visas nepieciešamās uzturvērtības.

Viens no veidiem, kā veicināt bērna ēstgribu, ir pārliecināties, ka viņa ikdienā ir pietiekami daudz fizisku aktivitāšu. Pēc Pasaules Veselības organizācijas datiem, bērniem un jauniešiem vecumā no 5 līdz 17 gadiem vajadzētu nodarboties ar fiziskām aktivitātēm 60 vai vairāk minūtes dienā. Sportošana ir process, kas bieži vien spēj radīt bērnos izsalkuma sajūtu.

Lai bērns uzņemtu nepieciešamās kalorijas, ēdot tikai nelielas porcijas, ēdienam ir jābūt kalorijām bagātam. Te gan nevajadzētu ķerties pie neveselīgiem našķiem, bet gan, piemēram, censties ēdienam pievienot veselīgas taukvielas kā avokado vai olīveļļu. Humuss un gvakamole, kuros var mērcēt dārzeņus vai pilngraudu sausiņus, ir viens no veidiem, kā panākt, ka bērns uzņem vairāk kaloriju, kā arī padarīt dārzeņu ēšanu bērnam interesantāku un bieži vien arī gardāku. Arī smūtiji ir visai iecienīts dzēriens bērnu vidū, un tos var padarīt kalorijām un vitamīniem bagātus, pievienojot gan vairāk taukvielu, gan dārzeņus un augļus.

Lai gan viedokļi dalās, tomēr pastāv uzskats, ka ir arī produkti, kas var veicināt bērnu ēstgribu. Piemēram, vairākos literatūras avotos ir minēts, ka garšaugu izmantošana ir veids, kā gan padarīt ēdienu aromātiskāku, gan uzlabot bērna apetīti. To starpā ir minēts rozmarīns, dažādas mētras (piemēram, piparmētra), estragons, timiāns, kā arī ķimenes, fenhelis un ingvers. Arī kanēlis tiek minēts starp dabīgajiem ēstgribas veicinātājiem. Uzskata, ka apetīti var uzlabot arī spināti, rukola, biešu lapas, pavasara brokoļi, cigoriņi, kressalāti, dārza kāposts, lapu kāposts un ūdenskrese, jo tie veicina gremošanu. Savukārt cinks ir minerālviela, ko citreiz saista ar ēstgribas veicināšanu, tādēļ būtu vērtīgi uzturā iekļaut ēdienus, kas bagāti ar cinku – zemesriekstu sviestu un pašus zemesriekstus, austeres, garneles un krabjus, kā arī sarkano un mājputnu gaļu.

Raksta autore topošā uztura speciāliste Linda Bauere, OnPlate uztura speciālistu asistente