Zivis mazuļu ēdienkartē. Kad sākt ieviest? Kādu zivi izvēlēties?

Kāpēc zivs ir tik svarīga mazuļa uzturā?

Zivis ir vērtīgs olbaltumvielu avots, viegli sagremojās un asimilējās organismā. Satur visas neaizvietojamās aminoskābes, kas nepieciešamas mazulim. Zivju eļļa satur polinepiesātinātās taukskābes kā arī fosfolipīdus, lecitīnu. Gandrīz visu veidu zivis ir bagātas ar minerālvielām: kāliju, magniju, fosforu; daži veidi ir bagāti ar dzelzi (paltuss, jūras asaris, sardīne), bet jūras zivis ir bagātas ar jodu un fluoru. Zivis apgādā mūs ar B grupas vitamīniem, un taukos šķīstošiem vitamīniem A,D,E. Zīdainiem ir vērtīgas gan jūras, gan upes zivis.

Kad, cik daudz un cik bieži?
Zivs drīkst ieviest mazuļu ēdienkartē no 9 mēnešiem. Ieteicams sākt ar 1 tējkaroti, lai pakāpeniski gada vecumā sasniegtu porcijas lielumu – 2 ēdamkarotes (50-60 g). Zivs var izsaukt alerģiju bērniem, tā pieder pie alerģiskiem produktiem, tāpēc veseliem bērniem zivis jāēd ne vairāk kā 1-2 reizes nedēļā, bet alerģiskiem bērniem nevajadzētu dot zivis līdz 3 gadu vecumam.

Kādā veidā, kādu zivi?
Sākumā ieteicams izmantot rūpnieciski sagatavotus zivju konservus, kuros zivis ir kopā ar dārzeņiem. Vai pagatavojiet biezeni mājās, blenderējot jau vārītu zivi un pēc tam pievienojiet dārzeņu biezeni. Tad mazulim būs vieglāk pierast pie jauna produkta. Gadu veciem bērniem var piedāvāt tvaicētus tefteļus vai kotletes. Izvēlieties netreknu mencu, pikšu, plekstes, lasi, karpas. Treknās zivis (siļķes, skumbrija, zutis) – grūtāk sagremojās.

Nav piemērotas bērnu uzturā:

  • Sālītas vai kūpinātas zivis.
  • Zivju konservi (izņemot speciālos zivju konservus, kas paredzēti bērniem).

Bērnu pārtikas HUMANA uztura speciāliste Tatjana Tepo.